Kontaktujte nás

14.dubna 2019: Skončil veletrh Bauma 2019

Společný stánek firem Zeppelin a Caterpillar patřil k hlavním tahákům letošního veletrhu Bauma. Co všechno na něm na návštěvníky čekalo?

Veletrh Bauma se koná jednou za tři roky a patří v celosvětovém měřítku k těm vůbec největším výstavám stavební techniky. A ročník 2019 byl tím historicky zcela nejúspěšnějším. 620 000 návštěvníků z více než 200 zemí tu nalezlo okolo
3 700 vystavovatelů z celého světa. Připraven byl rozsáhlý doprovodný program, série tiskových konferencí a spousta dobrého bavorského jídla i pití. I přes skutečně mimořádný zájem návštěvníků se organizátorům poda-řilo bez větších komplikací celou situaci zvládnout.

Společný stánek Zeppelin a Caterpillar

Již tradičně patřil mezi největší taháky veletrhu společný stánek společností Zeppelin a Ca-terpillar. Rozsáhlou expozici v hale B6 doplnily venkovní stánky půjčovny Zeppelin Rental a německého klubu posádek. Hlavní expozice byla doplněna velkým pódiem s projekcí, kde se pravidelně odehrávala atraktivní taneční show. Svůj prostor zde měly i finanční služby Cat Financial a nemohl chybět ani obchod s různými drobnostmi s logem Cat. Na návštěvníky toho však na stánku čekalo mnohem více.

 

Nové technologie

Letošní stánek věnovaný technice Cat se zaměřil především na nové technologie, které Ca-terpillar nabízí. Mohli jste tu vidět nové nivelační systémy, které dnes již lze do mnoha strojů Cat objednat přímo z výroby. Byla tu i možnost zkusit si na dálku ovládat stroj pomocí funkce Cat Command – dozer D8T umístěný v Edwards v americkém Illinois byl řízený pomocí dál-kového ovládání přímo ve výstavní hale v Mnichově a jeho práci bylo možné sledovat na monitorech.
Pomocí velkých dotykových obrazovek bylo možné vyzkoušet si nastavení elektronických pomocníků, kteří pomáhají strojníkům v rýpadlech nové řady NGH. Velmi jednoduše si tu nastavíte kýžené parametry a stroj sám si hlídá váhu naloženého materiálu i pracovní prostor. Technologie tak nejen chrání stroj i jeho posádku před následky nějaké chyby, ale především usnadňují práci a zefektivňují tak vlastní provoz.

Nové logo, nový pohon

Hned v sousedství prostoru pro dálkové ovládání dozeru D8T v Illinois stály dva další dozery. Byly to stroje z nové řady dozerů Cat, konkrétně modely D6 XE a D5. Model D5 se na výstavu dostavil zatím jen coby prototyp, na jeho detailní prohlídku si ještě musíme počkat. D6 je však již hotový, je na trhu a ve verzi D6 XE přináší zcela nový pohon s elektrickým přenosem výkonu. Není tu žádná převodovka, spalovací motor tu slouží pouze pro pohoon generátoru, hnací kola roztáčí centrálně umístěný elektromotor.

Tento způsob přenosu výkonu zaručuje práci spalovacího motoru v ideálních otáčkách, nulo-vé ztráty v měniči převodovky a tedy skutečně významnou úsporu paliva a nižší emise výfukových plynů. V případě Cat D6 XE se jedná o úsporu paliva až 35 % oproti předchůdci. Menší počet pohyblivých částí výrazně sníží objem olejových náplní a provoz dieselového agregátu v optimálním režimu potom znamená menší opotřebení a tedy nižší náklady na údržbu a vyšší spolehlivost. I proto patří Cat D6 XE mezi první stroje, na kterých se objevuje nový design loga Cat. Stejný koncept pohonu používá i nedaleko stojící nakladač Cat 988K XE.

Přepisujeme pravidla mezi minirýpadly

Velká část z dvaceti novinek na stánku Caterpillaru se nacházela v sekci minirýpadel. Stroje nové řady přichází již standardně s ovládáním joysticky a s barevným displejem. Sjednocujeme ovládání, pro strojníky tak bude mnohem snazší přechod mezi jednotlivými stroji. I do třídy minirýpadel přinášíme prvky známé z větších strojů, například Cruise Control pro snadný pohyb po staveništi či přetlakové klimatizované kabiny pro lepší komfort při práci.

Velké stroje pro těžkou práci

Zatímco minirýpadla stojí na jednom konci nabídky, na tom druhém jsou stroje mnohem ma-jestátnějších rozměrů. Ty na stánku Caterpillaru zastupovala trojice dozer Cat D11T, nakla-dač Cat 992K a dampr Cat 777G. Na českém trhu pro stroje takové velikosti nemáme uplat-nění, s výjimkou jednoho jediného dozeru řady D11 u nás najdeme stroje o třídu menší. Vždyť dampr Cat 777G může přepravit najednou až 90 tun materiálu. O to zajímavější je vidět tyto velké kusy techniky na vlastní oči.

 

 

Elektrizující budoucnost

Neméně zajímavé byly vystavené elektrické stroje. Caterpillar představil prototyp nakladače menší řady Cat 906 poháněný pouze elektřinou. Stroj dokáže na jedno nabití odpracovat celou standardní směnu, nabíjení probíhá přes noc. Takovéto stroje budou vítanou pomocí v halách a jiných uzavřených prostorách. Životnost baterie je minimálně 4 000 cyklů. Plně elektrické bateriové rýpadlo postavili i naši kolegové ze severského zastoupení Caterpillaru, firmy Pon. Jejich rýpadlo Cat 323F bylo kompletně přestavěno na elektrický pohon, baterie slouží zároveň jako protizávaží. Stroj byl spolu s elektrickým kolovým rýpadlem s přívodním kabelem na navijáku vystaven v rámci venkovní expozice.
A ani to samozřejmě nebylo zdaleka všechno. Zájemci mohli vidět i dvoucestné kolové rýpadlo, mezi jehož hlavní přednosti patří pohon všech náprav včetně těch určených pro jízdu po železnici. Jeho zkoušky v ČR právě probíhají a uvedení na náš trh je naplánováno na konec roku 2019. K vidění byl i důlní nakladač Cat R1700. Jeden takový nedávno zakoupily magnezitové doly ve Slovenské Jelšavě.

Ročník 2019 je v historii veletrhu Bauma tím nejúspěšnějším, a to i pro společnosti Zeppelin a Caterpillar. A my už se těšíme na příští veletrh Bauma, který v Mnichově proběhne v roce 2022.

Tisk